Grabbarna grus träffas igen. Thomas, Ove och Gunnar. På ett fik/bageri mitt i Handen, mitt i Sverige. Kul att Thomas kunde komma. Efter en stund kom två av Oves döttrar Klara och Elin till fiket. Här skulle drickas Pago och avnjutas medhavd lussebulle.

Thomas berättar hur kan nästan vart utlokaliserad till Gotland. Vi funderar tillsammans över viktigta beslut. Hur går det till när man beslutar om att ett statligt verk ska flyttas ” några pampar sitter och groggar på en verenda och kommer på världens bästa idè” – kan det vara så? – troligen går det till så ibland.

Thomas berättar att hans farfar, skomakare Skog, hade ett verkstad på Källvägen innan han kom till Midgårdsvägen. Det var nyheter för mig. Vi pratar skridsko åkning. Om att jag inte kunde åka – jag åkte på lädret, dvs. jag vek fötterna utåt och hasade mig fram. Jag tyckte om att ligga på rygg och kika upp mot en stjärnklar himmel och låta hjälmen skapa knakljud när man rörde på huvudet ochh jälmen mot isen.

Min pappa Rune – hur han såg ut, var främmande för Thomas. Vi konstaterade att han jobbade för mycket gick till jobbet tidigt och kom hem på kvällskvisten. Det fanns ingen chans att några ungar skulle kunna ha en bild av honom.

pc130006

Vallaskolan i Handen kan det vara 1970 eller 1971. Magister Håkan Davidsson står borta vid svarven jag tycke rdet ser ut som Urban och Lasse är med. Rchard håller i ett flygplan. Benke står mitt i bild och kikar ner på en planka.


Innan jag kom till Bageri Malmen denna dag var jag förbi bibblan.

På avdelningen för hembyggd så satt jag och bläddrade i några bäcker. I en av böckerna ”En skola i vart socken” av Olle flodby ( rektor, skoledare och lärare, amatörskådespelare) så hittaade jag en bild och Vallaskolan. Bilden är från en slöjdlektion.

Jag tycker att kläderna på grabbarna ser bekanta ut. När jag kikar närmare känner jag igen hela bunten med grabbar. Det är min klass. Benke, Richard, Leffe, Urban och Lasse och magister Håkan Davidsson. Kul.

/ Typografborg