Oj, bageriet är fullt idag! När jag kommer dit är vi två stycken själar. Efter en stund är nästan alla stolar upptagna.

Syster yster Catharina kommer med rosor på kind. Hon berättar att promenaden från Tuvvägen vart kall. Det började bra men mitt i Handen så vart det kallt om benen. Eftersom systern nyligen fyllt år så bjuder jag på en semla med fika.

Syster Catharina

Syster Catharina

Tanken var att jag skulle vara flott och bjussa på en fin bakelse men Håkan, bagaren, har inga bakelser. Systern har haft en hyffsad jul och trevligt nyår. Maken Mats har lunginflamation och måste ta det lungt.

Bordet brevid oss befolkas av ett annat gäng. Tror det är 6-7 personer. Mycket prat om minnen även där.

Catharina berättar hur i femårsåldern är på godisaffär och ”glömmer” att betala. Anna, syster, blir arg och lovar att hon aldrig mer ska få följa med och köpa godis.

Johannes och emelie

Johannes och Emelie, här från Medeltidsveckan på Gotland.

Nu kommer Johannes (son till mig) och Emelie ( sonens flickvän). Johannes ser ut som en beduin. Stor halsduk och en mössa med lång, lång luva. De får av sig sina bylsiga ytterkläder och går och köper kaffe.

Efter ett tag så ansluter sig även Joel ( son till mig) och nu pratas det musik och låtlängder dvs. hur långa ska låtar vara.. Joel är med i ettt band som brukar ha låtar på 6-7 minuter. Även dataspel upptar vårt samtal.

Joel spelar bas på någon spelning.

Joel spelar bas på någon spelning.

Joel är bättre i sitt ben och kommer utan kryckor denna gång. Bara han tar det försiktigt så ska det nog gå bra.

sonjaRätt som det är kommer Sonja Blomqvist in i Bageriet – jag ropar till Sonja – som kommer och sätter sig. Vilket gäng! Sonja berättar lite om Bageriet, när det var Konsumaffär. Hon berättar att det finns delar som en mjölkinlämningslucka baki bageriet kvar från konsumtiden.

Kul att vi vart ett gäng på lördagsfikat. Nästa lördag ska jag jobba med MC-klubb webbplats – inget fika för mig men passa på ni andra!

/ Gunnar